ב 1 בינואר בשנת 1837, החריבה רעידת אדמה בעצמה 6 את הערים צפת וטבריה.
בשנת 1927, רעידת אדמה, שגם עוצמתה היתה 6, גרמה להרס בערים ירושלים, רמלה וטבריה.
בשנת 1995, נגרמו נזקים למבנים וכבישים בעיר אילת, כתוצאה מרעידת אדמה בעוצמה 6 שהמוקד שלה היה כ 100 ק"מ דרומית לעיר, בים סוף. תמ"א 38 ופינוי – בינוי אלו הליכים שכל אדם שמע עליהם בשנים האחרונות.
בתקופה האחרונה, בזמן שאנו הולכים ברגל או נוסעים ברחובות ערי מרכז הארץ, אנו מבחינים יותר ויותר בשלטים המוצבים בחצרות בניינים ישנים, המודיעים בנוסח זה או אחר ש"בבנין זה יבוצעו עבודות שיפוץ ותוספת מעלית ומרפסות שמש, ללא כל תשלום מצד הדיירים". תמ"א 38 ופינוי – בינוי הפכו ליותר רלוונטיים בחודש מאי 2021 בעקבות מתקפת הרקטות על ערי ישראל, במהלך מבצע "שומר החומות".
תמ"א 38 ופינוי – בינוי
תמ"א 38 הינה תוכנית שמטרתה העיקרית היא חיזוק בניינים שנבנו לפני שנת 1980 (השנה אשר בה הוכנס ת"י 413 – תקן ישראלי לגבי עמידות מבנים ברעידות אדמה). הערכות מדברות על מעל 800,000 מבנים (כ 40% מכלל המבנים בארץ), שהיסודות שלהם לא יעמדו במקרה של רעידת אדמה חזקה בישראל.
אומרים תמ"א 38 ופינוי – בינוי ומעלים את המחיר המבוקש של הדירה במאות אלפי שקלים.
בפועל, מה שמעניין את הדיירים הן ה"מתנות" שהם יקבלו לדירתם, החל מתוספת ממ"ד, דרך שיפוץ חיצוני של הבנין והתשתיות שלו ועד מקום חניה בחצר הבנין.
בתמורה לחיזוק ושיפוץ הבנין, היזם מקבל זכויות לבנות על גג הבנין מספר דירות חדשות.
התוכנית גם מסייעת לפתור את מצוקת המחסור בקרקעות במרכז הארץ, ע"י בניה נוספת לגובה על שטח קיים.
מבחינת החוק אמנם מספיקה הסכמה של 80% מבעלי הדירות על מנת לבצע את הפרויקט (רוצים לשנות ל 66%), אולם היזמים מבקשים 100% הסכמה של כל בעלי הדירות, על מנת לחסוך מעצמם בעיות ותביעות בזמן ביצוע הבניה.
תמ"א 38 ופינוי – בינוי
פינוי – בינוי הינו הליך אשר בו הורסים מספר בניינים ישנים סמוכים, ועל אותה הקרקע בונים לרוב מגדל או מגדלי דירות חדשים. בדרך כלל היחס הוא כ 3 דירות חדשות על כל דירה ישנה שנהרסת.
לדעת רבים, זהו הפתרון האידיאלי הן לבניינים ישנים אשר אינם עומדים בתקן של עמידות בפני רעידות אדמה והן מבחינת "התחדשות עירונית" של התשתיות, הקמת מבנים ציבוריים, חניונים תת קרקעיים ועוד.
הליך של פינוי בינוי לוקח שנים רבות (תהליכי אישור התוכנית בוועדה המקומית והמחוזית ותהליכי ההריסה והבניה), אולם הוא מניב את התוצאה העדיפה ביותר, הן ליזם והן לבעלי הדירות הישנות.
רשות מקומית תעדיף לאשר תוכנית פינוי בינוי במתחמי בניינים ישנים הנמצאים בשולי הערים ובקרבת עורקי תחבורה ראשיים, וזאת על מנת למנוע פקקי תנועה העלולים להיווצר בעקבות בניית מגדלי מגורים, במידה ואלה יוקמו במרכזי הערים (בשל הרחובות הצרים).