מקור הגרף (דה מארקר)
נכון לספטמבר 2013, "ההיגיון הנדלני" אומר שבשנתיים הקרובות יימשכו הביקושים החזקים לדירות, בעיקר בשל סביבת ריבית נמוכה (הלוואות זולות). כמו כן, "השכל הישר הנדלני" אומר שבעוד 20 שנים מהיום, מחירי הדירות יהיו גבוהים יותר בשל שיעור הגידול של האוכלוסיה.
ב 46 השנים האחרונות עלו מחירי הדירות בממוצע שנתי של כ 2% (מעבר לאינפלציה).
ירידות מחירים היו בכל הארץ במשך עשור שלם, בין השנים 1996 ל – 2006.
ניתן לומר כי רמת המחירים של היום אינה חורגת משמעותית מקו המגמה הראשית ארוכת הטווח.
מצב של קיפאון זמני בעסקאות יוביל לריצה אחר דירות בהמשך, מה שיוביל למחירים גבוהים יותר ממה שהיו קודם.
מרוב דיבורים על רמות המחירים, קיים חשש שיזמים יאטו את קצב רכישת הקרקעות והבנייה החדשה, ומצב זה עלול להוביל להמשך התייקרות מחירי הדירות.
אף יזם לא יקנה קרקעות לבנייה בעתיד, אם בשנה הבאה יוכל לקנות יותר בזול, ומצב זה יגרום למחסור בדירות חדשות ביחס לביקוש הקשיח.
ישראל היא לא ארה"ב, אירלנד או ספרד, בהן בנו לפני כעשור בתים ודירות בהיקפים חריגים, מבלי שיהיו להם ביקושים אמיתיים – הם בנו מבלי שיהיו אנשים שיגורו בנכסים (בבעלות או בשכירות).
בישראל לכל דירה יש דורש, ואין שכונות או בנייני דירות ריקים כפי שקרה שם.
רמת הפריון עומדת בישראל על ממוצע של 3 ילדים לאשה, לעומת 1.5 באירופה וילד אחד בסינגפור וטייוואן (ילד אחד לזוג הורים זה אומר שהאוכלוסיה תקטן בחצי). המשמעות של ריבוי טבעי גבוה בישראל היא יותר אנשים עובדים בטווח הארוך, ואנשים עובדים הם הצרכנים שקונים דירות.
בשל רמת הילודה, הביקוש לדירות בישראל בעוד 20 -30 שנים מובטח, והתינוקות שנולדים ממש בשעה זו, הם העובדים ורוכשי הדירות של הדור הבא.
זוגות צעירים רבים נמצאים בדילמה באם לרכוש דירה בימים אלה (סתיו 2013).
החדשות הרעות הן שמחירי הדירות ימשיכו לעלות בתקופה הקרובה.
החדשות הטובות הן שהמחירים יעלו רק קצת.
קבלו 3 נתונים:
1. ב 1 בספטמבר 2013 עלו לראשונה לכיתות א' ברחבי הארץ 150,000 ילדים וילדות.
430,000 ילדים וילדות לומדים בגני הילדים הציבוריים.
2,130,000 ילדים וילדות לומדים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד י"ב.
במילים פשוטות, יש לנו כאן ציבור עתידי שידרוש מעל ל 1,000,000 דירות חדשות, והילדים של היום הם רוכשי הדירות של מחר.
2. עומס התנועה בכבישי ישראל גבוה פי 2.5 מאשר במדינות המפותחות, עם 125 כלי רכב לכל ק"מ כביש לעומת ממוצע של 50 במדינות המפותחות. ב – 20 השנים האחרונות צמח מספר המכוניות הפרטיות לנפש בישראל ב 50%, כך שיש כלי רכב אחד על כל 3 אנשים.
3. 30% מהמשכנתאות שנלקחו בקיץ 2013 היו עבור דירות שעלות רכישתן היתה 2,000,000 ₪ ויותר.
ניתן להבין מהנתונים הנ"ל מדוע מחירי הדירות עולים במרכז הארץ, ומושכים מעלה גם את המחירים בפריפריה.
רבים מהצעירים מתלוננים שהממשלה הנוכחית אינה עושה את מה שעשתה הממשלה בשנות העלייה מרוסיה – בניית כמות אדירה של דירות. מה שהצעירים לא רוצים לדעת זה שאז בנו לעולים דירות בכרמיאל ונצרת עילית.
ככל שמחירי הדירות יישארו גבוהים, כך יאלצו הזוגות הצעירים לשלם יותר, הן בגובה ההון העצמי והן בגובה הלוואת המשכנתא.
היות ולרבים מהצעירים אין חסכונות בגובה ההון העצמי הנדרש, יוצא שהוריהם מסייעים.
הסיוע של ההורים יפגע בחסכון שלהם לימי זקנתם, ויש כאלה המרחיקים לכת ולוקחים עבור הילדים הלוואות על חשבון קופת הגמל או קרן הפנסיה שלהם.