העבודה עם אדריכל דומה במידה רבה לעבודה עם בעלי מקצוע אחרים: אנחנו נעזרים בידע המקצועי שאדם כלשהו רכש כדי לסייע לנו להשלים משימה שאיננו מומחים בביצועה. הסנדלר תופר לנו נעליים, הנגר בונה לנו שולחן, המכונאי במוסך מתקן לנו את המכונית והאדריכל בונה לנו בית.
נדמה, עם זאת, שמדובר בכל זאת בדבר מה שונה. בניית בית – ואפילו עיצוב מחדש שלו במהלך שיפוץ מסיבי – היא פרויקט יקר ורחב ממדים. בנוסף על כך מדובר בדבר מה מיוחד ביותר: הבית שלנו – הקן, המבצר, הבסיס שממנו אנחנו שואבים כוח.
האם מערכת יחסי העבודה שלנו עם אדריכל זהה לעבודה עם בעלי מקצוע אחרים או שונה באופן מהותי? במקום להתעמק בשאלה הזו עלינו לשאול שאלה אחרת: כיצד עלינו לנהל את העבודה המשותפת שלנו עם אדריכל? לאחר שנענעה על השאלה המהותית הזו נוכל אולי לחשוב באופן כללי יותר על עבודה עם בעלי מקצוע אחרים.
זה הבית שלי!
גישה אחת לעבודה עם אדריכל היא הגישה של מי שמבקש להישאר בשליטה מלאה על כל העבודה. אם ניקח את הגישה הזו לקיצוניות שלה הרי שמדובר באותו אדם שאיננו מוכן לתת לאדריכל ולו מילימטר של חופש פעולה. הוא מעורב בתכנון או – יותר נכון לומר – הוא מתכנן בעצמו ומותיר לבעל המקצוע רק את מלאכת השרטוט עצמה (אם כי המהדרין גם ינסו ללמד את האדריכל לשרטט.) על כל צעד ושעל הוא נותן הוראות ופקודות ואיננו מוכן להקשיב למה שיש לבעל המקצוע לומר. החסרונות של הגישה הזו ברורים: מדוע לקחת בעל מקצוע אם אתה לא מוכן להשתמש ביכולת שלו ובניסיון שלו?
מה אני מבין בכלל?
אבל גם גישה הפוכה איננה מומלצת. אנחנו אומנם משלמים לאדריכל כדי שיבצע עבורנו את העבודה באמצעות הכלים העומדים לרשותו אבל אין זה אומר שעלינו להסיר מעל עצמנו את האחריות למתרחש. מי שלא עוקב אחרי העבודה של האדריכל, מי שלא שואל שאלות ומפגין נוכחות עלול לגלות שהעבודה איננה תואמת את הציפיות שלו ולו רק בגלל העובדה הפשוטה שהאדריכל לא ידע מהן הציפיות שלו. אדריכל יכול להיות מוצלח, בעל ניסיון וידע,אבל הוא איננו זה שעתיד לגור בבית הנבנה או המשופץ. מי שיניח לבעל המקצוע לעשות את עבודתו ללא כל פיקוח וללא מתן כיוון עלול לגלות שבסופו של דבר הוא גר בבית של מישהו אחר: בית שנבנה בהתאם לטעם ולרצונות של האדריכל במקום בהתאם למה שמתאים למזמין העבודה.
הקו הדק בין יותר מדי לפחות מדי
האיזון הנכון בין חופש פעולה רחב מדי לבין פיקוח הדוק מדי איננו דבר שקל להשיג אותו. חשוב מאוד שהלקוח ידע, לפחות באופן כללי, מה הוא רוצה. חשוב מאוד לבוא אל בעל המקצוע מצוידים ברעיונות, במטרות וגם במעט ידע על התהליך שאליו אנחנו נכנסים. האיזון יושג באמצעות הכלים שהלקוח מביא איתו: סבלנות, סובלנות, יכולת הקשבה ורצון להבין את האחר מצד אחד ואסרטיביות בריאה שבאה עם יעדים ומטרות שאותם הלקוח רוצה להשיג.
האם הדבר פשוט? לא ולא. לפעמים אנחנו עלולים לשכוח שתהליך הבנייה או השיפוץ אינם רק סך כל המלט הלבן, מרצפות הגרניט וגודל המטבח. התהליך דורש שיתוף פעולה עם אנשים והוא יכול להצליח רק אם לא ניקח כמובנת מאליה את מערכת יחסי העבודה שעלינו ליצור עם האדריכל – בעל המקצוע שאותו בחרנו כדי לקבל בית חדש שעליו אנחנו חולמים.